Jyrki Pinomaa

Ekonomi, puheenjohtaja

Vihti, Ruskela

Länsi-Uusimaa, kokoomus, äänestysnumero 185

Sote- ja pelastuspalvelujen järjestämisvastuun siirtyminen kuntia laajemman hyvinvointialueen hoidettavaksi on tilaisuus, jota ei pidä ohittaa. Edessämme on mahdollisuus rakentaa uudenlainen palvelujärjestelmä. Sellainen, joka tuottaa asiakaslähtöisesti hyvinvointia ja vaikuttavuutta, joka tuottaa palveluja resurssiviisaasti ja vastuullisesti yhteistyössä sote-järjestöjen ja yksityisten yritysten kanssa.

Olemme vaimoni Mannen kanssa eläneet perheenä 40 vuotta. Vi är en tvåspråkig familj. Meillä on neljä aikuista lasta. Kolmesta pojastamme kaksi on vaikeasti monivammaisia, joten olemme eläneet sote-maailmassa, sen palvelujen suurkuluttajina runsaat 35 vuotta.

Olen toiminut vammaisjärjestöissä paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Parhaillaan olen Inclusion Europe'n puheenjohtaja (2018-26). Kahdeksan vuotta olin Kehitysvammaisten Tukiliiton puheenjohtaja. Nyt olen Kehitysvammaisten Palvelusäätiön hallituksen jäsen, säätiön puheenjohtajana aloitan 2023 alussa.

Työurani tein sote-järjestöjen talous- ja yleisjohdon tehtävissä. Aspa-säätiön toimitusjohtajan tehtävästä jäin eläkkeelle 2018, kyetäkseni keskittymään luottamustehtäviini vapaaehtoisena vammaisjärjestöissä.

Tuon päätöksentekoon järjestö-, talous- ja johtamisosaamiseni lisäksi kokemusasiantuntijuuteni. Tuon sinne myös itselleni tärkeinä sydämenasioina ihmisten yhdenvertaisuuden varmistamisen, omaishoitajien aseman korjaamisen ja vammaisten oikeuksien toteutumisen. Jag ställer upp för att också garantera rätten att få service på svenska.

Kotisivu: pinomaa.eu